יוגה ככלי טיפולי בהפרעת קשב וריכוז

נעמי פונדק לובל - יוגה ככלי טיפולי בהפרעת קשב וריכוז

כיום כמעט בכל מקום אנו פוגשים זוגות ילדים ומשפחות עם קשיי קשב וריכוז. בבית הספר אני רואה ילדים רבים שמתקשים להתרכז בלימודים וכאלה שזזים בלי הפסקה, רבים מהם מקבלים טיפול תרופתי של ריטלין ודומיו.

 מאת: נעמי פונדק-לובל

אבל האם עצרתם רגע לחשוב….

למה התופעה של הפרעת קשב וריכוז כה נפוצה?

איך קרה ש5% מאוכלוסיית הילדים בישראל מאובחנים עם ADHD?

איך קרה שזוהי ההפרעה ההתפתחותית הנפוצה ביותר?

על פי המדריך האבחוני הפסיכיאטרי (DSM) שכיחותה נעה בין 7% ל 10% מכלל האוכלוסיה.

כאשר מספר הבנים המאובחנים כלוקים בהפרעת קשב גדול פי 4 עד פי 9 ממספר הבנות.

חברה שלמה לוקה בקשב וריכוז

כדי להבין מה קורה לילדים יש להסתכל על החברה שלנו – חברה עם בעית קשב וריכוז.

  • אנחנו חיים במירוץ שאין לו סוף להשיג, לעשות, להספיק.
  • אנו חיים בחברה רווית מתח ולחצים.
  • אנו מוצפים בגירויים ויזואליים ושמיעתיים בקצב מהיר ממסכים שונים.
  • רוב בתי הספר היום הם סוג של "סיר לחץ"- רעש, אלימות ולחצים אקדמאים עולים.
  • כל הגורמים הללו מקשים על היכולת של ילדים להתרכז, ועל היכולת לעצור לנשום ולהרגע.

 הידעתם – תרגול יוגה יכול לעזור!

יוגה עוסקת בפיתוח יכולות ריכוז פנימה והחוצה, בשיחרור מתחים ברמות עמוקות מהגוף ומן התודעה.

מניסיוני אני רואה שתרגול יוגה בגנים ובתי ספר נעשה יותר ויותר נפוץ והביקוש הולך ועולה.

הסיבה לכך היא שמנהלים ומורים מבינים שיש לתת לילדים כלים נוספים- כישורי חיים אמתיים שיאפשרו להם להתמודד בצורה טובה יותר עם האתגרים בלימודים ובחיים.

ממצאים מדעיים:

במחקר שנערך באוניברסיטת סידני על תירגול יוגה עם ילדים שיש להם ADHD נמצאו כמה ממצאים משמעותיים במיוחד. ראו כי תרגול היוגה בילדים הללו:

  • מגביר את חילוף החומרים של החמצן במוח
  • משפר את התיפקוד של האונה הימנית במוח
  • מגביר גלי אלפא במוח (גלי אלפא הפועלים במצב של ערנות ורגיעה)
  • משפר את הזיכרון
  • משפר תיפקוד מוטורי
  • מפחית מתח.

כל הגורמים הללו מושפעים ונפגעים כשיש הפרעת קשב וריכוז. (Jensen, מחקר מאוניברסיטת סידני 2004)

מעבודתי רבת השנים כמורה ליוגה עם ילדים בבתי ספר יסודיים אני רואה שדווקא הילדים "המאתגרים" ביותר מבחינה התנהגותית, הם אלו שהכי מתמסרים לתרגול ככל שעובר הזמן – לתנועה, לנשימות, להרפיה ולדמיון המודרך.

הם נראים לרוב אחרת בסוף השיעור – הפנים שלוות יותר, הנשימה מאוזנת יותר, הגוף פחות תזזיתי ויותר נינוח והעיניים ממוקדות יותר.

יש דרכים רבות לסייע לילדים ולמשפחות שיש בהן בעלי הפרעת קשב וריכוז, יוגה היא דרך נפלאה וטבעית לעשות זאת.

למאמר על מסלולי קריירה בהם בעלי קשב וריכוז יכולים להצטיין.


על הכותבת – נעמי פונדק־לובל, Nomiyoga.co.il

  • MA בבריאות הוליסטית (לסלי קולג'), B.ed בחינוך יצירתי (סמינר הקיבוצים).
  • מורה מוסמכת ובכירה ליוגה המלמדת שנים רבות יוגה לילדים בבתי ספר וגנים
  • מטפלת בכירה בקליניקה פלוס+
  • רכזת קורס מדריכי יוגה לילדים במכון וינגייט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים