השמנה במבוגרים: 7+1 המלצות (של זוג רופאים שמנמנים ושמחים)

השמנה במבוגרים - טיפים לירידה בטוחה במשקל

תופעת ההשמנה הפכה למגפה עולמית, אינספור דיאטות ופתרונות צצים כפטריות לאחר הגשם, אופנה מחליפה אופנה ורק הגרפים נשארים בכיוון אחד – עליה.

מאת ד"ר צחי לוטם וד"ר מיכל חמו לוטם

מעבר למגפה העולמית ההשמנה היא אתגר פרטי ששנינו מתמודדים מולו בחיינו היומיומיים שנים ארוכות. כשנפגשנו היינו שנינו רזים וחטובים, אבל היכולת לשלב קריירות מצליחות ולגדל משפחה מורכבת וגדולה איננה פשוטה, ועומס ולחץ הם בהחלט זרזים של עודף משקל.

כך מצאנו את עצמנו, שני רופאים, יורדים במשקל יחד לאורך השנים עשרות פעמים ומשילים מאות קילוגרמים. ללא הועיל.

עם השנים הבנו בהדרגה כי הירידה במשקל איננה המטרה כלל וכלל, המטרה היא בריאות, והיעד הוא שמירה על משקל יציב, אכילה בריאה, פעילות גופנית ושמירה על כיוון של ירידה אטית והדרגתית מאד לאורך השנים.

השומן הטוב הרע והמכוער

"ההמלצה שקיבלנו בגיל 45 היא להפוך את המגמה מעליה לירידה, אבל לרדת בהדרגה, לאט לאט" אמר הדוקטור שיחיה בשיחה שקיימנו בנושא. "אני מחלק את השומן לטוב, הרע והמכוער. השומן הטוב הוא השומן התת עורי, הוא בעל תפקידים חשובים עבורנו. השומן הרע הוא השומן הפנימי – הויסרלי, הוא מצפה את האיברים הפנימיים, האדם אינו רואה אותו, אבל הוא זה שמעלה הסיכון לטרשת העורקים, לחץ דם, התקפי לב, ועוד סוגי תחלואה מסוכנת וממש לא רצויה".

והמכוער? שאלתי מסקרנות.

"את הרי יודעת בדיוק מי זה השומן המכוער. הוא מכוער רק לפי דעת האדם הסובייקטיבי שנלחם בו, בתקופת רובנס  נשים צוירו יפות ונאוות ומלאות ביותר, הן לא נתפסו כשמנות או מכוערות. השומן הזה הוא השומן שאותו אנו רוצים להשיל במהלך הדיאטות השונות, הבעיה היא שחלקו לא נעלם, אלא נודד למקומות שלא בשליטתנו, וזה יכול להיות מסוכן".

 7+1 המלצות

בעודנו מנהלים את השיחה הזו הבנו שההמלצות שלנו למטופלינו בקליניקה פלוס תהיינה שונות לחלוטין מהמקובל:

  1. השמנה היא בעיה משפחתית: טיפול בה יתבצע בגישת CIT, ויכלול שינוי של המערך המשפחתי, אבל שינוי שיהיה חכם והדרגתי.
  2. ברמה הרגשית: תלמדו לאהוב את מה שיש. אין באמת שומן מכוער, והיופי הרי סובייקטיבי ובעיני המתבונן. מעבר לכך, ירידה דרסטית במשקל בתקופה קצרה מביאה להתקמטות ודלדול של העור.
  3. ברמת התזונה: תעסקו יותר במה כן לאכול, ופחות במה לא. הימנעות מלאה אינה תורמת ברוב המכריע של המקרים, אלא מגבירה עוד יותר את התשוקה לדבר שנמנעים ממנו. תשקיעו בלהכניס לחייכם דברים בריאים: אוכל בריא יכול להיות תרופה מעולה, ודרך טבעית שגורמת לנסיגת טרשת עורקים.
  4. תהנו! האם אתם מכירים את מאות סוגי המזון והצירופים הטעימים שמחכים לכם תחת הכותרת "אוכל בריא"? (הכוללת ירקות, פרות, דגנים, קטניות) שפע צבעוני, מסקרן וטעים.
  5. הימנעות? אין דבר כזה, תנסו בהדרגה להפחית במזונות המעובדים שמכילים הרבה מלח וחומרים משמרים כמו למשל נקניקיות ושניצלים מתועשים. הפחיתו בסוכר ובשומני טרנס, והמרגרינה בראשם, הנמצאים במאפים, ממתקים, בורקסים ועוד….
  6. בריאות וחיים = תנועה. בכל בילוי והזדמנות חפשו לנוע. וגם כאן – בכיף!
  • אוהבים ללכת? שנו את מקום ההליכה – צאו לים, להרים, לים, תקנו את סגנון המנח של הרגלים והגוף בהליכה, הגבירו קצב, שלבו עליות.
  • אוהבים לרקוד? תלמדו סגנון ריקוד חדש תגוונו. צריכים לעשות משהו – העדיפו רגלים על רכב, ותחבורה ציבורית על פני נסיעה פרטית.
  • לרוץ? אופנים? הליכה בקניון? שחייה בים? בבריכה? החיים מלאי הנאות. אל תיקראו לספורט "חובה", והוא יהפוך חזרה לבילוי.
  1. התאימו לעצמכם את השינוי הדרוש לפי אורחות חייכם ותזכרו שהמטרה היא שתתמידו כדי שיהפוך להיות חלק מההוויה שלכם.

המלצת העל: בכל פעם תסגלו שינוי אחד ותתקדמו בצעדים קטנים.

ומה לגבי ילד עם עודף משקל? מעבר לכללים הללו שכמובן תקפים, יש 2 עקרונות, ו-5 המלצות בנושאי תנועה וספורט, וכמובן גישת CIT היא הדרך!


עריכה מקצועית: חגית גרוס זילבר

ד"ר צחי לוטם הוא רופא ילדים מומחה ורופא ריאות ילדים, מנהל מרכז בריאות הילד הגדול בישראל – ברמלה, ומנהל רפואת הילדים במחוז מרכז של שירותי בריאות כללית.

ד"ר מיכל חמו לוטם היא רופאת ילדים מומחית ויזמית חברתית.

הם בני זוג ושותפים בקליניקה פלוס – רשת מרכזים רפואיים מותאמים למשפחה.

חגית גרוס זילבר היא דיאטנית קלינית מוסמכת B.Sc מטעם משרד הבריאות, בוגרת מדעי התזונה מהאוניברסיטה העברית בירושלים ומומחית בתזונת ספורט מטעם מועדון הספורט באוניברסיטת ת"א. היא בעלת ניסיון טיפולי של מעל 20 שנים בתחום התזונה הקלינית, ועד כה היא סייעה לאלפי מטופלים מבוגרים, נוער ילדים ומשפחות, שסבלו ממגוון בעיות ומחלות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים