השמנה בילדים: 5 המלצות בנושא ספורט

קליניקה פלוס+ השמנה בילדים המלצות לספורט

התמודדות משפחתית עם השמנה בילדים, בעזרת פעילות ספורטיבית וחיזוק הביטחון העצמי של הילד

סיפור המקרה

בתחרות התעמלות מקצועית בה השתתפו ילדי שמתי לב לרחשים שהתחילו בקהל בפתאומיות. מבט זריז איבחן את סיבתם: על הבמה עלתה ילדה שמנה כבת עשר, והחלה לבצע את התרגיל שלה כחלק מהתחרות. האנשים בקהל הביטו בתמיהה בגופה המלא, צמיגי השומן נראו בבירור מבעד לבגד הגוף הצמוד שלה.

הקשבתי לשיחות שהחלו להתנהל בקרב ההורים הצופים שסביבי. הם דיברו על כך שהמראה של הילדה איננו מתאים להופעה ספורטיבית לפני קהל.

לימיני ישבה גברת מפורכסת ומתוכשטת ששאלה בקול רם וצורם מדוע הילדה מופיעה לבושה בבגדי התעמלות הדוקים, ואיך הוריה מוכנים לזה. (הביגוד אגב היה בדיוק זהה לזה של שאר הילדים, היו אלה הבגדים הרשמיים והיצוגיים של האגודה).

 מאת: דפנה סלוצקאי

בתחילה הקשבתי בשקט, אחר כך החלטתי להתערב. ביקשתי מההורים להסתכל על הדברים באופן אחר:

אמרתי להם שיש פה משהו שונה מהמוסכמות ובעל חשיבות. ראשית אני רואה קבלה נינוחה ובריאה של הגוף מצד הילדה והוריה, (עובדה שהיא מעיזה להופיע מול קהל ולהיבחן) להבדיל מכניעה לתכתיבי היופי והרזון המקובלים.

שנית, אני בטוחה שיש לפנינו לא רק קבלה מצד ההורים, אלא גם מעבר לכך – הרבה תמיכה בילדה. כל הכבוד להורים שבמקום להתמקד בהשמנה שלה, בחרו להתמקד ביכולות שלה ,חיזקו את הביטחון שלה והם מאפשרים לה חיים בריאים, המשלבים את האהבה והתשוקה שלה לספורט.

ספורט ותנועה

הספורט והתנועה הם כלים נפלאים לבריאות של כל בני האדם בכלל ולילדים ולמשפחות בפרט. ספורט כפעילות משפחתית יוצר אווירה של שותפות, אנרגיות ושמחה במשפחה. לעתים קרובות עצם האיתור של ספורט שהילד או הילדה נהנים ממנו ומשתוקקים אליו יעשה שינוי מהותי באורחות חייהם.

להערכתי יש לילדה הזו סיכוי גבוה לחיות חיים בריאים ומאוזנים. אין לי ספק כי היא תגיע בצורה אטית ובריאה למשקל גוף תקין עם גיל ההתבגרות. יתרה מזו – כל הללו, ובעיקר תמיכת ההורים, מפחיתים מאד את הסיכון שהילדה תפתח בעיות רגשיות, כגון אכילה רגשית, אכילה כפייתית, או מחלות קשות כאנורקסיה – בולמיה.

המלצות בנושא ספורט להורים לילדים עם עודף משקל

למענכם ניסחנו יחד עם צוות קליניקה פלוס+, כמה המלצות בנושא ספורט שיקלו עליכם לצאת מהסרט של ההתעסקות האובססיבית בהשמנה של הילד:

  • ספורט ותנועה הם דרך נפלאה לבריאות והנאה אישית ומשפחתית, חשוב מאד למצוא ספורט ממנו נהנים ולהתמיד. 
  • רוב האנשים המתחילים לעסוק בספורט יפסיקו תוך חצי שנה, הדרך להימנע מכך היא בחירת פעילות מהנה ומותאמת, בניית מערכת תמיכה, ומיקוד חוזר בסיבות שבעטיין בחרנו להיות פעילים.
  • ילדים שונים מתחברים לפעילויות שונות, התנסות היא דרך חשובה לדעת מה מתאים לילד. תנו לילדכם לבחור חוג – גו'דו, כדורגל, כדורסל, שחיה, ועוד. עשו עמו חוזה: לאחר אימון אחד הוא מחליט האם להמשיך או להתנסות במשהו אחר. אם הילד.ה בחר.ה להמשיך, תהיה לו "תחנת יציאה" נוספת לשינוי דעתו לאחר חודש, אם יחליט להמשיך – יהיה עליו לסיים את השנה.
  • נוכחות ההורים – תמיכה, עידוד ונוכחות ההורים בתחרויות ובמשחקים, שימו לב מומלץ לא ללחוץ על הילד אלא לתמוך בו. לעתים הורים נכנסים למוטיבציית יתר, דוחפים את הילדים (מכוונה טובה) והופכים בעלי העניין בספורט יותר מאשר הילדים. שימו לב ואל תחצו את הגבול הדק הזה בין תמיכה ומעורבות לבין היותכם הורים דוחפים ולוחצים. בהחלט כדאי לנהל שיחה עם הילד או הילדה ולשאול אותם מה מתאים להם.
  • כל תנועה תורמת לבריאות. טיולים משפחתיים בחיק הטבע, שחייה בים, הליכות לעת שקיעה. תבחנו מהם הדברים המהנים אתכם ותחשבו כיצד להפוך למשפחה פעילה.

עוד 2 המלצות שעושות הבדל בטיפול בהשמנה בילדים


עריכה מקצועית: חגית גרוס זילבר, ד"ר מיכל חמו לוטם

דפנה סלוצקאי היא מומחית בטיפול בבעיות בריאות מורכבות, בעלים ושותפה בקליניקה פלוס – רשת מרכזים רפואיים מותאמים למשפחה.

חגית גרוס זילבר היא דיאטנית קלינית מוסמכת B.Sc מטעם משרד הבריאות, בוגרת מדעי התזונה מהאוניברסיטה העברית בירושלים ומומחית בתזונת ספורט מטעם מועדון הספורט באוניברסיטת ת"א. היא בעלת ניסיון טיפולי של מעל 20 שנים בתחום התזונה הקלינית, ועד כה היא סייעה לאלפי מטופלים מבוגרים, נוער ילדים ומשפחות, שסבלו ממגוון בעיות ומחלות.

ד"ר מיכל חמו לוטם היא רופאת ילדים מומחית, ויזמית חברתית, שותפה קליניקה פלוס – רשת מרכזים רפואיים מותאמים למשפחה.

One Comment:

  1. Pingback: השמנה בילדים: 2 המלצות שעושות הבדל | קליניקה פלוס+

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים