המלצות תזונתיות לילדים עם הפרעת קשב וריכוז

Young boy with a mouth full of chips fries. Isolated on white background.

חלק א

 

הפרעת קשב וריכוז היא בעיה שמקורותיה משולבים גנטיים וסביבתיים. זו הסיבה שאנו בקליניקה פלוס מתמקדים במשפחות, מביטים גם על ההורים והזוגיות, מביאים פתרונות אפקטיביים ממבט מערכתי, כלים פשוטים, הכל תוך התייחסות להיבטים המשפחתיים ולכוחות.

אנו מטפלים בקשת וריכוז בגישת CIT, הכוללת התיחסות לגורמים הרגשיים, התזונתיים, התנועתיים, מעבר (ובמידת הצורך בנוסף) לטיפול התרופתי.

 

מאת: חגית גרוס זילבר

 

מאפייני התזונה המערבית

התזונה בעולם שלנו המערבי עשירה בשומן טרנס, גדושה בסוכרים מזוקקים, מוצפת במלח (נתרן) ובחומרים משמרים. כלל אצבע שאני אומרת למטופלי הוא שככל שמשך חיי המוצר שהם רואים בסופר ארוך, כך גם כמות החומרים המשמרים. שזה אומר כבדהו וחשדהו.

מן הצד השני חסרים בתזונה סיבים תזונתיים, שעליהם אני מאד ממליצה. חסרות חומצות שומן חיוניות כגון אומגה 3 המצויות בדגים (זוכרים את שמן הדגים? היום יש תחליפים אחרים).

בנוסף התזונה של ילדים ומבוגרים כיום גם דלה מאד בויטמינים.

מה קורה בגוף בהפרעת קשב ברמה הפזיולוגית?

ברמה הפיזיולוגית נכרת בגוף פעילות ירודה של דופאמין, מוליך עצבי שמיוצר מחומצת האמינו תירוזין. דופאמין משפיע על תהליכים קוגניטיביים, על שליטה בדחפים, ועל קשב לאורך זמן.

כניראה שיש גם קשר לירידה בנוירוטרנסימיטורים נוספים כגון נוראדרנלין וסרטונין שמופק מח' אמינו טריפטופן וכדי שתחדור למוח יש צורך בפחמימות ובאינסולין.

 

כיצד תזונה נכונה יכולה לשפר מצבם של בעלי קשב וריכוז?

מחקרים הראו כי תפריט עשיר בסיבים, בחומצה פולית ובאומגה 3 בתוספת ברזל ואבץ בשילוב עם צמצום כמות הסוכרים ושומן הטרנס שיפרו את התפקוד של ילדים עם קשב וריכוז והקלו על הקשיים והסימפטומים.

כיצד להטמיע תהליך שינוי תזונתי במשפחה עם קשב וריכוז?

  1. שינוי לוקח זמן, קחו אותו צעד צעד. זהו שינוי לחיים ולא מבצע או פרויקט.
  2. עירכו רשימה של מה המשפחה אוכלת.
  3. שימו לב לסוכרים, שומן טרנס, שומן רווי ומלח – ובחנו האם ניתן לצמצם.
  4. איכלו לפחות 3 פעמים בשבוע ארוחה משפחתית
  5. גוונו את האוכל ודאגו לחשוף את הילד למאכלים חדשים. עשו זאת שוב שוב עד שיתרגל אליהם, יש לחשוף ילד כ 15 פעמים לאותו מזון לפני שמחליטים שהוא "אינו אוהב" אותו.
  6. שתפו את המשפחה בבישול וגלו יצירתיות.
  7. תזכרו שגישת CIT מחייבת הסתכלות על כלל ההיבטים.
  8. אל תתיאשו, כשיש מטרה ומתמידים – מצליחים. ובסוף מרגישים הרבה יותר טוב.

 

אני יכולה להבטיח לכם כי הם שיפרו את בריאות המשפחה כולה.

 

עריכה מקצועית: ד"ר מיכל חמו לוטם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים