איך לעבור את ליל הסדר ואת חג הפסח בשלום

מאת חגית גרוס זילברמאמר פסח.jpg1

אנחנו בקליניקה פלוס מאד מאמינים בגישת CIT, שעיקרה מיקוד בבריאות, התאמה אישית של הטיפול למטופל ולמשפחתו, ויצירת שפה של חיים בריאים.

פסח הוא הזדמנות מיוחדת לשמור על הבריאות, למענכם הכנו את המאמר הבא ברוח החג 

עשרת דברות של בריאות ותזונה בריאה לחג:

  1. תכננו מראש את הארוחות, העדיפו כמה ארוחות קטנות מאשר מעט ארוחות גדולות
  2. הרבו בירקות ופירות וצמצמו מצות וכמויות.
  3. העדיפו טיולים ברגל ונופש פעיל על פני מנוחה בין הארוחות.
  4. בכל יום דאגו להכין אוכל מהנה וטרי, למשל הרבה סלטי ירקות משמחים ומשביעים.
  5. המצות הרגילות דלות בסיבים תזונתיים, לכן אם אתם בוחרים לאכול אותן – שתו הרבה מים, כדי למנוע עצירות.
  6. שטח הפנים של המצה הוא גדול, לכן מרחו ממרחים בשכבה דקה ובתבונה (המעיטו בשוקולד למריחה למשל).
  7. אל תנסו לרזות בפסח, לכו על פעילות, תנועה, והנאה. יעד יפה הוא לשמור על המשקל.
  8. אל תדחו את הקץ ותגידו לעצמכם שאחרי פסח תתחילו לשמור על אכילה בריאה, זה רק יגרום לכם לאכול הרבה בחג ולעלות במשקל.
  9. למחרת ארוחת החג אין צורך לקזז או לצום. החכמה היא לחזור למסגרת ולהמשיך לשמור על אורח חיים בריא ועל הרגלים נכונים.
  10. ותרו על יסורי מצפון, הכלל הוא שאם סיימתם ארוחה שמחים – אכלתם נכון

ארוחת ליל הסדר מעסיקה אתכם?

צודקים, אפשר לאכול בה מזון הדרוש ל 2-3 ימים בקלות ובלי לשים לב. כמה עצות במיוחד עבורכם:

  1. אל תצומו כל היום עד הארוחה, זה ממש לא אפקטיבי ולא יעיל איכלו ארוחות קטנות במשך היום.
  2. הכינו מאכלים בריאים טעימים ועשירים בסיבים תזונתיים ומשביעים שבהם תתמקדו בארוחת החג, למשל סלטי ירקות, מרק ירקות, פירות וכו'.
  3. הקשיבו לבטן ולגוף שלכם: לבשו בגד מעט הדוק כדי להרגיש את מלאות הקיבה.
  4. תכננו: תמיד כדאי לאכול במחשבה תחילה, ובארוחת הסדר פי כמה. הסתכלו באוכל שמוצע, וחישבו ותכננו מה אתם מתכוננים לאכול, העדיפו מאכלים שאהובים עליכם. איכלו בצלחת בינונית ולא גדולה ומלאו אותה פעם אחת בארוחה. דמיינו איך אתם רוצים לצאת מהארוחה, בהרגשה טובה וקלילה (לא מפוצצים).
  5. לאט ובהנאה: אוכל הוא הנאה ועונג לא תחרות, הקפידו ללעוס היטב את המזון ולאכול לאט ובנחת.20 דקות עד שמרגישים שובע.
  6. שותים: הקפידו על שתייה מרובה. מים תמיד מומלצים יותר מכל משקה אחר.
  7. תנועה: עזרו למארחים בהגשה ובפינוי על מנת להתרחק מהשולחן, להתנועע ולשרוף קצת קלוריות. לגיבורות ולאמיצים: מי שיצא בסוף הארוחה להליכה.

רוצים מספרים?

אנחנו אמנם לא ממליצים לספור קלוריות, ולא להתמקד במה לא אוכלים אלא דווקא במה שכן, אבל בכל זאת הרי יש קלוריות במוצרי הפסח. אז למי שההרגל לספור השתרש:

מצה = 2 פרוסות לחם רגיל = כ-150 קלוריות, עדיפה מצה מחיטה מלאה.

קניידלך בינוני = 100 קלוריות

חצי כוס יין אדום מתוק = 90 קלוריות

קציצה קטנה של גפילטע פיש = 150-200 קלוריות

עוגיית קוקוס/בוטנים = כ-80-100 קלוריות

מצה ברייט (מצה מטוגנת בביצה) =280 קלוריות

כף חרוסת = 70-100 קלוריות

 

חג שמח ובריא

הכותבת, חגית גרוס זילבר, היא דיאטנית קלינית, מטפלת בגישת NLP ומאמנת, ומטפלת בכירה בקליניקה פלוס.

עריכה מקצועית: ד"ר מיכל חמו לוטם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים